|
Oppilaan ja opiskelijan arviointi | Bedömning av elever och studerande |
ammattitaidon osoittamistapa |
sätt att visa yrkesskickligheten |
arvioinnin kohde |
föremål för bedömning |
arvioinnin oikaiseminen |
rättelse av bedömning, bedömningskorrigering |
arviointiasteikko
• perusopetus ja lukio
- hylätty (4)
- välttävä (5)
- kohtalainen (6)
- tyydyttävä (7)
- hyvä (8)
- kiitettävä (9)
- erinomainen (10)
• ammatillinen peruskoulutus
- tyydyttävä (T1)(T2)
- hyvä (H3)(H4)
- kiitettävä (K5)
• ammatti-/erikoisammattitutkinnot
- hyväksytty
- hylätty |
bedömningsskala, betygsskala
• grundläggande utbildning och gymnasium
- underkänd (4)
- hjälplig (5)
- försvarlig (6)
- nöjaktig (7)
- god (8)
- berömlig (9)
- utmärkt (10)
• grundläggande yrkesutbildning
- nöjaktig (N1)(N2)
- god (G3)(G4)
- berömlig (B5)
• yrkes-/specialyrkesexamina
- godkänd
- underkänd |
arviointikeskustelu |
bedömningssamtal |
arviointikriteeri |
bedömningskriterium |
arvosana |
vitsord |
arvosana-asteikko |
F: vitsordsskala |
arvosanojen muuntaminen |
omvandling av vitsord |
hyväksilukeminen |
tillgodoräknande |
itsearviointi |
självbedömning, -värdering, intern utvärdering |
keskitaso |
mellannivå |
koepankki |
provbank |
kriteeriperusteinen arviointi |
kriterielrelaterad bedömning |
kuvaus oppilaan hyvästä osaamisesta |
profil för goda kunskaper |
numeroarvostelu |
sifferbedömning |
opintosuoritusrekisteriote |
studieprestationsutdrag |
osaamisen arvioinnin oikaiseminen |
rättelse av bedömning av kunnande |
perustaso |
grundnivå |
päättöarviointi |
slutbedömning |
sanallinen arviointi |
verbal bedömning |
suullisen kielitaidon koe (lu) |
prov i muntlig språkfärdighet (gy) |
todistusmalli |
betygsmodell |
ylin taso |
högsta nivå |