|
| Opetuksen järjestäminen ja suunnittelu | Organisation och planering av utbildningen |
| aamu- ja iltapäivätoiminnan suunnitelma |
plan för morgon- och eftermiddagsverksamheten |
| aihekokonaisuus |
temaområde, genomgående tema, ämnesområde |
| ajattelu ja oppimaan oppiminen |
förmåga att tänka och lära sig |
| A-kieli (po, lu) |
A-språk (gr, gy) |
| ammatillinen tutkinnon osa |
yrkesinriktad examensdel |
| ammattiala |
yrkesområde, bransch |
| ammattiosaamista yksilöllisesti syventävä tutkinnon osa |
examensdel som individuellt fördjupar yrkeskompetensen |
| ammattipätevyyden tunnustaminen |
erkännande av yrkeskvalifikationer |
| ammattitaito |
yrkesskicklighet |
| ammattitaitoa täydentävä tutkinnon osa |
examensdel som kompletterar yrkeskompetensen |
| ammattitaitovaatimus |
krav på yrkesskicklighet |
| arkioppiminen |
vardagslärande |
| biologia |
biologi |
| B-kieli (po, lu) |
B-språk (gr, gy) |
| digitaalinen ja teknologinen osaaminen (amm) |
digital och teknisk kompetens (yrk) |
| elinikäinen ohjaus |
livslång vägledning |
| elinikäinen oppiminen |
livslångt lärande |
| elinikäisen oppimisen avaintaidot |
nyckelkompetenser för livslångt lärande |
| elämänkatsomustieto |
livsåskådningskunskap |
| e-oppiminen |
e-lärande |
| epävirallinen oppiminen |
icke formellt lärande |
| erilaajuinen/mukautettu oppimäärä |
lärokurs av olika omfattning/anpassad lärokurs |
| esiopetuksen opetussuunnitelma |
plan för förskoleundervisningen |
| filosofia |
filosofi |
| fysiikka |
fysik |
| henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) (erityisop.) |
individuell plan för hur undervisningen skall ordnas (IP)(specialund) |
| henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKJ) |
personlig utvecklingsplan för kunnandet (PUK) |
| henkilökohtaistaminen (amm) |
personlig tillämpning |
| historia |
historia |
| itsestä huolehtiminen ja arjen taidot |
vardagskompetens |
| jatko-opintokelpoisuus |
behörighet för fortsatta studier, behörighet för påbyggnadsstudier |
| kaksikielinen opetus |
undervisning på två språk |
| kasvu ihmisenä |
att växa som människa |
| kemia |
kemi |
| keskeiset sisällöt |
centralt innehåll |
| kestävän kehityksen osaaminen (amm) |
kompetens i hållbar utveckling (yrk) |
| kielellinen vähemmistö |
språklig minoritet |
| kielikasvatus |
språkpedagogisk verksamhet |
| kielikylpyopetus |
språkbadsundervisning |
| kielitietoisuus |
språkmedvetenhet |
| kotitalous |
huslig ekonomi |
| koulukohtainen opetussuunnitelma |
skolspecifik läroplan (plur. ofta skolvisa läroplaner) |
| koulumuotoinen opiskelu |
skolbaserade studier |
| koulusivistys |
skolbildning |
| koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelma |
utbildningsanordnarens läroplan |
| koulutusjatkumo |
kontinuitet i utbildningen |
| kulttuurinen osaaminen (amm) |
kulturell kompetens (yrk) |
| kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu |
kulturell och kommunikativ kompetens |
| kuntakohtainen opetussuunnitelma |
kommunspecifik läroplan, kommunvisa läroplaner |
| kuvataide |
bildkonst |
| käsityö |
slöjd |
| lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma |
välfärdsplan för barn och unga |
| liikunta |
gymnastik |
| lukion oppimäärä |
gymnasiets lärokurs |
| lyhyt oppimäärä |
kort lärokurs |
| läpäisy |
genomströmning |
| maantieto |
geografi |
| matemaattinen ja luonnontieteellinen osaaminen (amm) |
matematisk och naturvetenskaplig kompetens (yrk) |
| matematiikka |
matematik |
| monilalaiset oppimiskokonaisuudet (po.) |
mångvetenskapliga lärområden |
| monilukutaito |
multilitteracitet |
| Montessoripedagogiikka |
Montessoripedagogik |
| musiikki |
musik |
| nivelkohta |
etappmål |
| nivelvaihe (erityisopetus) |
övergångsskede |
| näyttö |
yrkesprov |
| näyttöympäristö |
miljön för examenstillfället |
| ohjausjärjestelmä |
styrsystem |
| opetuksen eheyttäminen |
Helhetsskapande undervisning |
| opetussuunnitelma |
läroplan |
| opetussuunnitelman perusteet |
läroplansgrunder, grunderna för läroplanen |
| opinnäytetyö |
lärdomsprov |
| opintojen hyväksilukeminen (po, lu) |
tillgodoräknande av studier (gr.,gy) |
| opintojen keskeyttäminen |
avbrott i studierna |
| opintokokonaisuus |
studiehelhet |
| opinto-ohjaus (lu., amm.) |
studiehandledning |
| opinto-ohjaus ja työelämätaidot |
studiehandledning och handledning i arbetslivsfärdigheter |
| opintopolku |
studiestig |
| opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot (amm) |
studier som stöder studiefärdigheterna (yrk) |
| oppiaine |
läroämne |
| oppiainerajat ylittävät (teemat,aiheet) |
ämnesöverskridande (teman) |
| oppiaineryhmä |
(läro)ämnesgrupp |
| oppilaanohjaus (po) |
elevhandledning (gr) |
| oppimäärä |
lärokurs |
| oppivelvollisuus |
läroplikt |
| osaamisen arviointi (amm) |
bedömning av kunnandet (yrk) |
| osaamisen hankkiminen |
förvärvande av kunnande |
| osaamisen kehittäminen (amm) |
utveckling av kompetens (yrk) |
| osaamisen tunnistaminen |
identifiering av kunnande |
| osaamisen tunnustaminen |
erkännande kunnande |
| osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen |
förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid |
| paikallinen opetussuunnitelma |
lokal läroplan |
| paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuva tutkinnon osa |
examensdel som bygger på lokala krav på yrkesskicklighet |
| pakollinen tutkinnon osa |
obligatorisk examensdel |
| pakolliset opinnot |
obligatoriska studier |
| perusopetukseen valmistavan opetuksen suunnitelma |
plan för undervisnings som förbereder för den grundläggande utbildningen |
| pitkä oppimäärä |
lång lärokurs |
| psykologia |
psykologi |
| romanikieli |
rom(m)ani |
| ruotsi toisena kielenä |
svenska som andraspråk |
| saamen kieli (inarin-, koltan- ja pohjoissaame) |
samiska (enare-, skolt- och nordsamiska) |
| saavutettavuus |
tillgänglighet |
| seudullinen opetussuunnitelma |
regional läroplan |
| soveltavat opinnot |
tillämpade studier |
| Steiner-pedagogiikka |
Steinerpedagogik |
| suomi toisena kielenä |
finska som andraspråk |
| syventävät opinnot |
fördjupade studier |
| taide- ja taitoaineet (po, aineryhmä) |
konst och färdighetsämnen (gr, ämnesgrupp) |
| taito- ja taideaineet (lu, amm. aineryhmä) |
konst- och färdighetsämnen (gy, ämnesgrupp) |
| terveystieto |
hälsokunskap |
| tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen |
digital kompetens |
| tietotekniikka (po) |
informationsteknik, IT, datateknik (gr) |
| toinen kotimainen kieli |
det andra inhemska språket |
| tukiopetus |
stödundervisning |
| tuntijako |
timfördelning |
| tutkinnon laajuus |
omfattning av examen |
| tutkinnon muodostuminen |
omfattning av examen |
| tutkinnon osa (amm.) |
examensdel |
| tutkinnon perusteet |
examensgrunder |
| tutkinnon suorittaja |
examinand |
| tutkintojen tunnustaminen |
erkännande av examina |
| tutkintorakenne |
examensstruktur |
| tutkintosuorituksen arvioija (amm) |
bedömare av examensprestationen (yrk.) |
| tutkintosuorituksen arvioija (yleiset kielitutkinnot)) |
bedömare av examina (allmänna språkexamina) |
| tutkintosuorituksen vastaanottaja (valtionhallinnon kielitutkinnot) |
examinator (språkexamina för statsförvaltningen) |
| työelämälähtöinen oppiminen |
arbetslivsorienterad inlärning |
| työelämätaidot ja yrittäjyys |
arbetslivskompetens och entreprenörskap |
| työelämäyhteistyö |
samarbete med arbetslivet |
| työelämään tutustuttamisjakso (TET-jakso) |
praktisk arbetslivsorientering (prao), orientering i arbetslivet |
| uskonto |
religion |
| valinnainen |
valfri, valbar |
| valinnainen aine (po) |
tillvalsämne, valbart ämne (gr) |
| valinnaiset opinnot |
valfria studier, valbara studier |
| vapaaehtoinen (aine tai oppimäärä) |
frivilligt ämne, frivillig lärokurs |
| varhaiskasvatuksen suunnitelma |
plan för småbarnspedagogik |
| varhaiskasvatussuunnitelman perusteet |
grunderna för planen för småbarnspedagogik |
| vieras kieli |
främmande språk |
| vieraskielinen opetus |
undervisning på främmande språk |
| viestintä ja vuorovaikutusosaaminen (amm) |
kompetens i kommunikation och interaktion (yrk) |
| viittomakieli |
teckenspråk |
| virallinen oppiminen |
formellt lärande |
| yhdenvertaisuussuunnitelma |
plan för likabehandling |
| yhteinen tutkinnon osa |
gemensam examensdel |
| yhteiset tutkinnon osat (amm.) |
gemensamma examensdelar (yrk) |
| yhteiskunnallinen osaaminen ja kansalaisuus (amm) |
samhällelig kompetens och medborgarskap (yrk) |
| yhteiskuntaoppi (po, lu) |
samhällslära (gr, gy) |
| yhtenäinen perusopetus |
enhetlig grundläggande utbildning |
| yleissivistys |
allmänbildning |
| ympäristö- ja luonnontieteet (lu, aineryhmä) |
miljö- och naturvetenskaper (gy,ämnesgrupp) |
| ympäristö- ja luonnontieto (po, aineryhmä) |
miljö- och naturkunskap (gr,ämnesgrupp) |
| ympäristöoppi (po) |
omgivningslära (gr) |
| yrittäjyysosaaminen (amm) |
kompetens i företagsamhet (yrk) |
| äidinkieli ja kirjallisuus (po, lu) |
modersmål och litteratur (gr, gy) |